White trash (2nd generation)


Nerplitat på en krognota på The Champs medan mina kompisar kollade på Bolton – Liverpool


Mitt inlägg Funderingar inför återträff fick många kommentarer. De flesta var positiva och kunde se texten med lite humor. Men några få (en person har använt sig av flera alias för att ge sken av att det är flera som tycker likadant) verkade bli mycket provocerade av vad jag skrev. En läsare anklagar mig föraktfullt för att vara white trash, och tycker att jag borde skämmas för det.
White trash betyder ungefär vitt slödder och är ett nedsättande skällsord som härstammar från USA och används mot den vita underklassen. Jag tror inte det finns någon klar definition på vad som ligger i begreppet. Men en sak ska ni veta. Jag är stolt över den jag är och ni kommer aldrig att få mig att skämmas över mitt ursprung.


Om jag är white trash för att jag en gång var med i ett quizlag som hette just White trash
Om jag är white trash för att jag dricker starköl på en division fyra-match i fotboll och sen går hem till en kompis och sjunger allsång till Nationalteatern och Bob Marley…
Om faktumet att jag läst allt av Irvine Welsh och Charles Bukowski men inget av Dostojevskij och att jag hellre slukar en roman om irländska immigranter under amerikanska inbördeskriget än läser Da Vinci-koden, gör mig till white trash…
Om jag är white trash för att jag fortfarande älskar Ebba Grön, att bland det vackraste jag sett var när Thåström sjöng Career opportunities ihop med Mick Jones och att jag blir varm inombords varje gång jag ser en tonåring med tuppkam…

Om någon tycker att jag beter mig som white trash för att jag ibland sätter mig vid Stångån och dricker öl eftersom jag inte har någon balkong eller uteplats och hellre sitter på Royal arms än Stora hotellet…
Om ni tycker att jag är white trash för att jag uppskattar tv-serierna My name is Earle och Trailer park boys
Om jag är white trash för att jag för inte så länge sen jobbade som diskare, numera tar emot ett bidrag jag är berättigad till medan jag söker jobb och samtidigt drömmer om en storvinst på tips så att jag aldrig mer ska behöva lönearbeta…

Om ni påstår att jag är white trash för att jag hellre ser en dokumentär om Allan Edvall än Ingmar Bergman och väljer en dramaserie om brevbärare framför a-ekonomi…
Om jag är white trash för att jag en gång lagt tre röda rosor på Cornelis Vreeswijks grav och får tårar i ögonen varje gång jag hör Blues för en arbetarkvinna som hängt sig
Om jag är white trash för att jag inte skäms över att jag bara har halvsyskon och knappt känner någon vars föräldrar fortfarande är gifta…
Om ni kallar mig för white trash för att jag vantrivdes på universitetet eftersom jag inte kände mig hemma bland folk som trodde att de var förmer än vanliga knegare för att de ansåg sig vara intellektuella…

Om jag är white trash för att jag hälsar vänligt på a-lagarna utanför bolaget och stundtals ger pengar till tiggare men sällan till välgörenhetsorganisationer…
Om någon avfärdar mig som white trash för att jag var den ende i bekantskapskretsen som hälsade på en kompis som satt inne för dråp och att jag aldrig skulle välja mina vänner efter jobb, inkomst och social status…
Om jag är white trash för att jag blev helt tagen av en roman om en alkoholiserad härdarmastare (Åsa Linderborgs Vem äger ingen) och tycker att John Steinbecks Vredens druvor är en av litteraturhistoriens bästa böcker…
Om jag är white trash för att jag medger att jag handlar mina kläder på Myrorna och då och då är helt luspank …

Om någon tycker att jag är white trash för att min värdefullaste ägodel är ett signerat brev av Olof Palme…
Om jag är white trash för att tycker att Peter Birro skriver de bästa dramaserierna i Sverige och att hans pjäs Arbetarklassens sista hjältar var helt suverän…
Om jag är white trash för att jag är tusen gånger mer intresserad av biografin A drink with Shane McGowan än Carl Bildts Hallänning, svensk, europé
Om ni tycker att jag är white trash för att jag absolut inte skrattar föraktfullt åt Tabita i tv-serien Mia och klara utan ler för att jag tycker hon verkar sympatisk…

Om ni inte lyssnar på mina åsikter för att ni anser att jag är white trash när jag har fräckheten att påstå att det fortfarande finns en arbetarklass i Sverige, envisas med att rösta på vänsterpartiet och vägrar bli rasist eftersom jag har mer gemensamt med en utlandsfödd pizzabagare än en svensk direktör…
Om jag är white trash för att jag vet att jag alltid innerst inne kommer att vara punkare…
Om någon ser ner på mig och kallar mig för white trash för att jag inte försöker upprätthålla en fasad, verka framgångsrik och lycklig utan skiter i vad folk säger bakom min rygg…

Om jag är white trash för att jag står för den jag är…


Då är jag stolt över att kalla mig White trash. 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Om jag är white trash för att jag för inte så länge sen jobbade som diskare, numera tar emot ett bidrag jag är berättigad till och drömmer om en storvinst på tips så att jag aldrig mer ska behöva lönearbeta…



______________



Är man berättigad att få bidrag när man är ung och frisk och kan jobba...bara för att man aldrig mer vill lönearbeta?? Jag vill inte heller lönearbeta jämt, men jag behöver betala mat och hyra samt att jag vill kunna roa mig ibland. Då måste man lönearbeta anser jag. Det är skillnad om man inte KAN jobba, då är man berättigad till bidrag, men vad jag förstår så kan du jobba då du inte har några hinder...då är man inte berättigad till bidrag.

2009-08-30 @ 04:52:26
Postat av: Din gamle klasskompis

Tjena!

Kanon skrivet Olof!

Jag fick i alla fall tänka till när det gällde begreppet White trash.

Förra året var jag i Palma Nova som turist. En del engelsmän drog omkring, drack ruskigt mycket sprit och muckade gräl med nästan alla. Då hörde jag att de var "White trash". Att sätta etiketter på folk verkar vara en mycket populär syssla för då vet man var man har den andra. Själv kommer jag nog inte att kunna vara med på någon klassträff, de flesta jag kände när jag gick i skolan (syftar på gymnasieskolan) är döda, sitter i fängelse, är landsflyktiga eller spårlöst förvunna. Men jag tyckte att ditt inlägg om återträff var väldigt roligt.

Att läsa din blogg är ungefär som att läsa Salman Rushdies bok Satans verserna. Har man humor uppskattar man det, har man inte det då kan man lika gärna läsa Aftonbladets söndags bilaga!

Ha det godis gamle vän!

Hälsningar

Din gamle klasskompis

2009-08-30 @ 09:31:09
Postat av: Squeezo

Du ser... puckona tar efter USA och vräker ur sig dumheter och fattar noll.

Det är just detta som är så jävla skrämmande.

Ingen respekt ingen medkänsla ingen humanism i dessa degskallars pucko-egoism.

Medlemskap i Vänsterpartiet är en självklarhet för upplysta människor.

2009-08-30 @ 09:36:04
Postat av: opa

KLOCKRENT!

SÅ JÄVLA BRA!!!

DU ÄR GRYM!!

2009-08-30 @ 09:36:35
Postat av: Lilla Blå

Bra, Olof.

Postat av: Ljungsbo?

Vet inte vem som sa ngt om White trash eller vad denna någon syftade på... konstaterar bara att du fått det grymt om bakfoten! Du tar chansen, som sig bör, att i det här blogginlägget lyfta fram dig själv och dina goda sidor. Tror du kände att du behövde det. Men vet du... jag har åsikter likvärdiga den första kommentaren här MEN tro då inte att jag för den skulle är motsatsen till allt du räknar upp i ditt inlägg! Det ena utesluter liksom inte det andra.



Jag har inga som helst åsikter om din eller någon annans musiksmak och lägger dig inte i ngt fack därefter. Inte heller utifrån vilka TV-serier du gärna följer, filmer du ser, litteratur du läser, kulturpersonligheter du uppskattar etc. Att du dricker starköl med kompisar, hänger vid stångån istället för på en flott balkong, känner samhörighet med utsatta i samhället, värnar om utsatta i samhället etc gör dig förstås inte till något dåligt (om nu white trash syftar på något ytterst negativt). Även jag är en arbetare, jag har knogat fram i livet, målmedvetet och med en hel del uppoffringar. Insett att det endast är jag själv, den del ödesbestämda (?), slumpvisa händelser som tar mig dit jag går samt olika omständigheter runt omkring. Men man har ju ändå val att göra, beslut att ta. För vissa löser det sig inte i alla fall, för vissa går det dåligt, för vissa sämre (vad som nu är bra o dåligt varierar ju också i all oändlighet beroende på den personliga upplevelsen o en massa andra faktorer) för vissa bättre. Det känns som att du kategoriskt ser ner på de som lever ett vanligt "trist" svenssonliv, de som har ett 7-16 jobb, de som strävsamt tar sig framåt för att nå mål som satts upp, högskoleutbildade eller inte som lyckas jobba sig till såväl medelavlönade som högavlönade jobb, de som i någon mening blir framgångsrika osv. Allt är ju inte svart eller vitt! Det ena utesluter inte det andra! Man kan för f-n känna en massa sympati och empati för a-lagare, för de som hamnat så snett det går och sitter inne, för de som pga av en massa olyckliga omständigheter inte kommer framåt eller lyckas (vad nu att lyckas är?!), man kan rösta på vänstern (i den politiska djungeln där inget längre är som förr), uppskatta Tabita i Mia och Klara, känna grym oro och frustration över vad som ska ske med våra sociala skyddsnät, förändrade förutsättningar för arbetslösa, sjukskrivna och mycket mer UTAN ATT FÖR DEN SKULL BEHÖVA KNOCKAS AV EN BLÅTIRA AV DIG för att man har ett medelinkomstjobb, hus och bil, familj och barn med allt vad det innebär (lycka, glädje och motgångar)...



Frågan är vad din egentliga situation är... Att du har ont om pengar och många gånger lever i nödtorft, kanske inte bara i slutet av månaden är beklagligt och sorgligt. Lider med dig där. Pengar är inte allt men så mycket! Jag skulle aldrig missunna dig högvinsten på lotto eller dylikt! Men genom ditt bloggande kan jag förstå att du någon gång tidigare i ditt vuxna liv avskydde allt vad svenssonliv innebar, inte ville ha ett 7-16 kneg som den stora massan, ville pyssla med det som föll dig in för dagen, ville jobba med det som intresserar dig och ger dig näring (syftar då inte på det materiella) etc. Inte jättemånga har den möjligheten att välja och vraka. Många av oss har under otaliga år släpat oss till jobbet för att få ut den månatliga lönen och klara vårt uppehälle. Många av oss har inte ett jobb som ger oss den tillfredsställelse man kunde önska. Många av oss har fått skippa andra drömmar för att helt enkelt kunna göra rätt för oss. Hur var det för dig? Att det är tufft NU med alla gamla och nyblivet arbetslösa är ju inget snack. Att det är närmast en omöjlighet att få jobb idag är ingen nyhet. Men hur var det för dig för flera år sedan, när möjligheten fortfarande fanns? Var det då du tackade nej till sånt som inte passade dig och ditt liv just då? Hade du andra kompisar som "gick hemma" som du helst ville spendera tid med och därför undslapp vissa möjliga anställningar? Det vet bara du själv...

Om så är fallet, fine, shit happens, man gör dåliga val ibland, tar dåliga beslut som får långtgående konsekvenser. Vi är inte mer än människor. Jag kan inte låta bli att tycka mig se att det lyser igenom en viss avund på de som "lyckas" i livet, även om du samtidigt försöker förvränga det. Men snälla Olof, respektera andras livssituationer så som du själv vill bli respekterad, dra inte alla över en kamm, tro inte att allt är svart eller vitt. Fortsätt dina strävsamma försök att en dag få ett jobb och då förhoppningsvis en bättre ordning på din ekonomi (lägger inga värderingar i huruvida du har det eller ej, utgår från dina egna utsagor). Hoppas du även i fortsättningen lyckas fylla ditt liv med det som för dig känns meningsfullt. Men kom då samtidigt ihåg att samhället förändras, allt är inte längre som "förr". Lycka till!

Hälsn. h*n med två alias

2009-08-30 @ 10:44:46
Postat av: Oscar

Jag förväntade mig ett "värre" påhopp mot Olof när jag såg väggen av text. Vettigt skrivet dock :)



Frågan är väl, kommer inte alltid folk, vare sig om de kör "07-16" eller inte arbetar och går på bidrag, att se ner på varandra och ge varandra en smocka ibland? Kanske vill båda sidor ha lite av varje? De som arbetar (jag ibland dem) vill ju ha friheten som t ex Olof har, men de som har den friheten vill ju ha vissa bitar som de konstant arbetande "helyllepersonerna" har.



Jag tror att detta är situationen som den är, och så länge det är en blogg så ser jag inga problem i att Olof ger sina åsikter kring detta.

2009-08-30 @ 11:16:05
Postat av: Olof

Jag hade tänkt att inte svara på några kommentarer eftersom ajg anser att det är slöseri med tid att ge sig in i diskussioner med människor som inte ens vågar skriva sitt namn. Men jag vill klargöra en sak.

Jag skulle aldrig se ner på eller förakta någon för att han/hon arbetar och försörjer sin familj. De flesta av mina vänner lever så, och det tycker jag de gör rätt i.

2009-08-30 @ 11:51:19
Postat av: Anonym

Visst är det som du skriver Oscar, både vad gäller att vi alltid vill ha delar av det som andra har samt att det är fritt fram att vädra sina tankar och åsikter i sin egen blogg. Får väl också repektera att Olof inte har för avsikt att svara på undringar... om personen/jag inte uppger mitt namn... Frågan är bara; hur många är då helt öppna med sin rätta identitet här (förutom Olof själv som valt den typen av bloggande)? Har just det egentligen någon betydelse, VEM jag är (vi känner ju änså inte varandra)? Misstänker att du gärna hade responderat på en till 100 procent positiv skrivare. Vore tacksam om du inte gjorde skillnad på folk o fä men respekterar annars och fortsätter undra... Jag läser bloggen för att jag är nyfiken och tycker att du, Olof, skriver vettigt och humoristiskt emellan varven. Jag är alltså i grunden ingen kritiker... men jag måste ju ändå få ha möjligheten att ha åsikter om det du skriver?! Det är väl det som är en viss poäng med bloggande?! Respons på det man skriver, i olika former... Kanske kan mina kommentarer här med mina undringar mm ge upphov till ännu ett spännande blogginlägg där du ventilerar och kanske även rätar ut frågetecken? Antingen gillar jag och vissa andra det eller så går det stick i stäv med mina och andra läsares grundvärderingar. Time will tell! Ha det nu så kul på "återträffen", dra vilken story du vill men försök undvika att se på de eventuella höginkomsttagande gamla klass"kompisarna" som du träffar, kanske med chefsposter inom IT-branschen, på ett alltför galet och stereotypt sätt.

2009-08-30 @ 12:54:55
Postat av: millis

Näää, om detta tyckte jag inte! White trash!! Tack, för det..

2009-08-30 @ 14:10:36
Postat av: Anonym

Olof, du har ett önskemål om att bli författare. Då får man verkligen ta konstruktiv kritik både positiv och negativ. Se det istället som att folk läser din blogg och ger dig respons på det du skriver. Det känns mer trovärdigt om du bemöter den konstruktiva kritiken...annars blir det bara en "ja-sägar blogg".

2009-08-30 @ 15:42:26
Postat av: denhemlige

Till anonym ovanför.

Olof har ingen skyldighet att debattera med alla som har åsikter om hans liv. Speciellt inte eftersom åsikterna och påhoppen har besvarats tidigare. Dessutom väljer jävligt många av hatarna här att läsa in saker i hans texter och dra slutsatser om hans person som är helt åt helvete.

Vilken är den sakliga och konstruktiva kritiken förresten?



Att folk påstår att han inte vill arbeta?

Att han ser ner på människor med "svenssonliv"

Att han vill slå folk på käften som inte tycker precis som honom?

Att han "lyfter fram sig själv och sina goda sidor" i stället för att skriva en blogg om hur jävla värdelös han är?



Har man läst flertalet av alla inlägg i den här bloggen borde man förstå att ovanstående "konstruktiv kritik" är ren jävla trams och att Olof inte borde ägna en sekund åt "ta åt" sig.



Angående anonymitet tycker jag att folk som tjatar om att "gömma sig bakom tangentbordet" är töntar.

Var gärna anonym men välj ett nick så man vet vem som har skrivit vad.

2009-08-30 @ 16:03:09
Postat av: Rasta Popolov

2009-08-30 @ 16:23:39
Postat av: Rasta Popolov

Om man gnager på sina medmäniskors benknotor ,är man då inte en del av det man borde vara emot.

Om man lever som blå, är man då trovärdig som röd.

Rannsaka era själar den Allsmäktige kan se rakt igenom er.

2009-08-30 @ 16:33:40
Postat av: denhemlige

Rasta Popolov, vad har du tagit och kan du släppa på lite?

2009-08-30 @ 17:00:16
Postat av: PS

White Trash bra bra blogg

alla dina bloggar är super

Kram på dej

2009-08-30 @ 19:36:14
Postat av: tom lillywhite

Hej Olof, bra skrivet.

Egentligen hör White trash uttrycket hemma i USA där klasserna är tydligare.//Tom

2009-08-30 @ 20:19:31
URL: http://nojesbloggen.blogdog.se/
Postat av: Elvis

Ok... lite identitetsklyvningar här, men... Jag som skrivit ett par av de något mer kritiska inläggen (dock inte alla även om jag vid ett tillfälle nyttjade två alias)senaste dagarna kallar mig från och med nu för Elvis, ett ganska skönt nickname. På så vis blir det ju i alla fall tydligt när/om jag skriver fler kommentarer. Det långa inlägget här ovan var mitt samt det postat kl. 12.54. Kanske glädjer det någon att veta...



By the way... denhemlige här ovan har en poäng; "Dessutom väljer jävligt många av hatarna här att läsa in saker i hans texter och dra slutsatser om hans person som är helt åt helvete..." Först och främst; grovt att använda "hatarna". För det andra är det ju just detta som är kruxet med det skrivna ordet, den här typen av kommunikation; att man tolkar in, utläser, drar slutsatser... Mina frågor, undringar handlar ju just om att jag lite grann vill få rätsida på var Olof står, hur han ställer sig etc för att kontrollera om jag har tolkat rätt eller missförstått honom.

2009-08-30 @ 21:53:19
Postat av: Dr Snuggels

White trashbloggen var helt sanslöst bra!



/ Snuggels

2009-08-30 @ 23:02:50
Postat av: bigbrother

Du skriver att du "vantrivdes på universitetet eftersom jag inte kände mig hemma bland folk som trodde att de var förmer än vanliga knegare..." Du har även antytt liknande skaer i tidigare bloggar.



Själv har jag pluggat i många år och märkt ytterst lite av det du påstår. Tvärtom vet jag väldigt många från en enklare bakgrund, ibland en riktigt problemfylld bakgrund, som fått en betydligt drägligare tillvaro eftersom de pluggat universitet. Det låter tyvärr snarare som en självuppfyllande profetia från dig att universiteten skulle vara nån form av överklassinstutition. Ungefär lika trångsynt som de överklassmänniskor du gnäller på.



Gratis universitet är en av de bättre sakerna vi fått i Sverige under det socialdemokratiska 1900-talet. Synd om man man hittar ursäkter för att inte använda denna dyrbara gåva pga överklass-nojor.

2009-08-31 @ 10:57:24
Postat av: Byling

Håller med den käre doktorn,grymt bra!

2009-08-31 @ 13:55:51
Postat av: EraserH

Om man nu skall använda uttrycket White Trash i sin hyfsat rätta bemärkelse så finns det väldigt många premisser som inte stämmer in på Dig!



Tyckte oxå postserien var helt ok men fattas väl en del till Plötsligt en Dag som Du skriver.



Stå på Dig och fortsätt med Dina grymt läsvärda bloggar.

2009-08-31 @ 15:34:57
Postat av: Anonym

Håller med dig bigbrother.

2009-08-31 @ 15:48:38
Postat av: Frunk

Jag har själv gjort mig skyldig till att benämna vissa människor "white trash" när man irriterat sig på stöddiga och bråkiga typer utan stil och sans fast ursprungligen så kallades ju fattiga människor som bodde i husvagn året runt i USA för detta så uttrycket passar ju trots allt inte riktigt svenska förhållanden. Dock så finns ju en lösning för alla som ser "white trash" överallt och vill slippa se dom. Dessa ädla individer med osviklig känsla för rätt och fel och moral och etik borde börja jobba för att påbörja och organisera det klasslösa samhället där vi alla är jämlika och respekterar varandra. Fast om vi alla får samma status och materiella standard som dagens medelklass vem ska dom då roa sig med att se ner på och hunsa med eller skulle dom kunna acceptera att vi alla är precis lika mycket värda?

2009-08-31 @ 16:14:46
Postat av: Elvis

Bigbrother har definitivt en poäng där...

2009-08-31 @ 18:47:29
Postat av: S

Jag tycker det är skittrist med så många a-lagare nere vid ån. Pajar hela grejen. Man tar en promenad och får samtidigt bevittna någon sitta och skita bakom en bänk eller bli upplockad av ambulans. Så jävla trött på pundar-Linköping och allt jävla pack som inte pallar deala med verkligheten.



Vill bara säga...



BÄ.



Inget riktat mot bloggens skribent. Allmänt jävla missnöje som inte alls hör hemma här. Bra. Fint. Hej.

2009-08-31 @ 21:49:21
Postat av: Anonymous

Du ska helt klart vara stolt över den du är. White trash är en benämning som används väldigt svepande och nedlåtande och den säger inte särskilt mycket om vem människan egentligen är.

2009-09-01 @ 16:10:19
Postat av: Elvis

Hårda ord "S"... Hör du alltså till de personer som rakt av kör resonemangen att missbrukare, kriminella, de som hamnat "snett" "får skylla sig själva" och anser du att dessa människor inte bör ha en värdig plats i vårt samhälle? Även om din kommentar, som du ju själv skrev, inte hör hemma här och även om min respons inte heller har en given plats här... så kan jag inte låta bli att förfäras en hel del - här och nu - av det du skriver... Kanhända förstår jag vad du menar, att det ger ett visst obehag att mötas av den synen du beskriver... Men bakom varje "a-lagare" finns ju faktiskt en människa, ett liv, en historia - lika mycket värd/värt som du, jag eller vem som helst! Nu när betydelsen av "white trash" avhandlats här kanske vi/någon ska vidare och resonera kring/försöka definiera begreppet "pack"... Någon? Olof?

2009-09-01 @ 22:07:55
Postat av: Idioten & Pearl Harbor

Jag läser och uppskattar BÅDE Charles Bukowski och Dostojevskij! Märkligt att göra en grej av vad man inte har läst... förstår inte det riktigt. Du går miste om så mycket. Men efter att ha läst tidigare blogginlägg så har jag förstått att dina ramar är ganska snäva när det kommer till kultur i allmänhet och populärkultur i synnerhet.

2009-09-01 @ 23:16:43
Postat av: Ninna

Jag upplever att du gärna ser dig som white trash och är stolt över detta. Du vill ju egentligen inte alls ha ett svenssonliv. Som du beskrev i tidigare blogginlägg när du diskade i tolv h/pass. Knappt tid att ta en cigg mm. Själv trivs jag fint med jobbet men jag går upp varje da kl 0550 cyklar till jobbet är på en operationsal hela dagen lång (måste ringa en kollega för att kunna få gå på toa om så behövs). Slutar jobbet, åker till dagis för att hämta barn, lagar middag leker tvättar ett par maskiner/dag, plockar i ur diskmaskin,städar mm mm. Nattar barn sedan är kl runt 21.00. Sitter i soffan en stund. Vill gärna läsa böckerna jag har men orkar inte börja på dem i dag. Sommnar. Nästa dag är det ungefär samma sak!Bor i hus, har trädgård. This is fab. Self is no white trash, men kan förstå att du är glad över att kunna ha tid med att fundera över samhällets ideer och meningen i prosa skönlitt musik mm. Passa på för när du har det du säger dig drömma om jobb och familj så finns inte en chans i världen att du ens hinner pilla dig i naveln.

2009-09-05 @ 19:23:22
Postat av: Gammal Hårdrockare

Jag skriver själv en del om White trash på min blogg. Det beror på att jag har någon slags hatkärlek till detta fenomen. Och ja, jag är själv White trash och älskar det.

De enda WT som jag föraktar är dem som MEDVETET väljer att leva på bidrag. Sådan är dock inte Olof, det vet jag.

2009-09-11 @ 16:15:58
URL: http://gammalhardrockare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback