Äntligen lite fiskelycka

Det var några år när jag intalade mig själv att jag var fullt nöjd med att befinna mig i städer hela somrarna så länge jag kunde hitta på saker utomhus. Jag trivdes med att sitta på uteserveringar, ta ett par öl vid ån, kanske gå på någon utomhuskonsert. Om jag åkte på semester brukade jag på sin höjd hälsa på några kompisar i Stockholm.

Men de senaste åren har jag börjat tänka på mina barndoms somrar som jag till stor del tillbringade i Västerviks skärgård. (Ni kan läsa mer om det i det här inlägget.) Jag har insett att jag har ett behov av att komma bort från stan så här års, och att jag framför allt trivs på sjön. Jag mår som bäst när jag kan sitta på en klippa eller i en båt och titta ut över vattnet. Då känner jag mig i harmoni med naturen.

Därför har jag passat på att hänga med kompisar som har båt på fisketurer så ofta som tillfälle bjuds. En dag hängde jag och Monne med Brevbärar´n med hans båt som låg i Slatterfors, men annars har det blivit Köttets båt och Stora Rengen.

Den här veckan har vi varit ute och fiskat både i onsdags och torsdags. På onsdagen var det Köttet, Brevbärar´n och jag. Då var det bara Brevbärar´n som fick fisk, en gädda som han slängde tillbaks i vattnet. Men å andra sidan passade jag på att bada.

På torsdagen hängde även Ronny Punk med. I bilen ut till Hovetorp kom jag och Ronny på att Köttet aldrig har fått fisk de gånger någon av oss har varit med. Han har hundratals drag och ekolod, men varken jag eller Ronny har någonsin sett honom fånga något. Så vi började egga Köttet lite, och frågade om han verkligen skulle ha fiskeskola på youtube med sitt dåliga facit.

- Håll käften, sa Köttet då till oss. Jag har fått mer fisk i mina dagar än er två tillsammans.

Vilket vi givetvis bemötte med ett asgarv.

Vi satte oss i båten, gled genom kanalen ut i Stora Rengen. Vädret var fint så vi tog av oss tröjorna, öppnade varsin bärs och njöt av solen. Köttet tog fram fyra spön, vi fick välja varsitt drag och kastade ut från båten. Sen riggade vi våra spön i fyra rör som sitter längs båtens sidor och åkte sen runt på sjön och trollade i låg fart (ja, Köttet hade sitt berömda hink efter båten som fartbromsare) medan vi smuttade på ölen, körde frågorna i Aftonbladet och snackade skit.

Helt plötsligt bågnade Köttets spö. Han reste sig och började veva in, och snart fick vi se en skapligt stor gädda som kämpade febrilt i vattnet. Köttet vevade på och verkade lycklig över att äntligen få bryta sin förlustsvit. Nu skulle han visa mig och Ronny vilken mästerfiskare han var.

Då gick reven av och vi trodde gäddan var förlorad för all framtid. Men då ryckte det till i mitt spö, och när jag vevade in visade det sig att det var samma fisk som fortfarande hade Köttets vobbler i käften. Den hade huggit på båda våra drag. Jag var lite nervös eftersom det var första gången på över femton år som jag fått en gädda på spö (de sista åren jag hängde med farsan till Västerviks skärgård fiskade vi nästan bara med nät) men lyckades få in gäddan i båten med hjälp av en huggkrok.

Jag frågade mina fiskekamrater hur detta skulle räknas, och domen var enhällig: Gäddan räknades som min fångst.

Köttet, som är en ärlig hårt arbetande svetsare, har sinne för fair play och höll med.

Så Köttet hade fortfarande inte brutit sitt dåliga fiskefacit, vilket varken jag, Ronny eller Brevbärar´n kunde låta bli att påpeka.

Köttet bet ihop, slet bort fisken från krokarna och slog ihjäl den med några hårda slag. När han tittade på reven sa han:

- Där hade du tur Olof. Den här reven är nästan av.

- Men jag vevade jävligt bra, svarade jag.

- Det såg jag att du gjorde, sa Ronny. Jag var imponerad.

Fisketuren slutade lyckligt ändå. Efter en stund fick faktiskt Köttet också en gädda, som visserligen var mycket mindre än min. Men det innebar att han brutit sin förlustsvit och slapp få fler pikar. Lite senare fick jag ännu en gädda som var skapligt stor den också. Inga rekordfiskar, men precis rätt storlek för att äta.

Fisken skänkte vi sen till Ronnys före detta fru. Jag är inte så mycket för gädda, ska jag laga maten till middag vill jag helst ha abborre.