Slavägaren tycker synd om sig själv

Ibland undrar jag om det finns människor som inte har någon som helst skam i kroppen. Idag hittade jag en artikel i GT som visar att det finns det.


En restaurang i Åsa har haft en praktikant från arbetsförmedlingen. Arbetsgivaren betalar inget utan får i de flesta fall en ersättning av staten för att ta emot en praktikant. En praktikplats ska vara en möjlighet för en arbetslös människa att lära sig något och skaffa arbetslivserfarenhet. Den dagliga verksamheten ska aldrig vara beroende av en praktikant, om ett företag verkligen behöver folk ska de anställa någon och betala avtalsenlig lön.

Tyvärr är det allmänt känt bland arbetslösa att skrupellösa företagare använder praktikanter som gratis arbetskraft, utan att någon gång ens fundera på att anställa den som praktiserat efter praktiktidens slut. När en praktikant slutat tar arbetsgivaren helt enkelt in en ny, får betalt för det och slipper betala ut lön.


Maud Berggren som äger Kafé och Kök skäms inte det minsta för att hon utnyttjar praktikanter. När praktikanten slutar för att börja plugga, så har käringen mage att gå ut i tidningen och klaga över att arbetsförmedlingen inte tillräckligt snabbt har hittat någon ny slav som kan arbeta gratis för henne.

Journalisten som skrivit artikeln har inte ens vett att ifrågasätta det hon säger, utan publicerar bara lydigt hennes lagvidriga krav i tidningen.


Det är så vidrigt att jag skulle vilja spotta Maud Bergegren i ansiktet. Jag hoppas att någon vandaliserar hennes restaurang.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag läste artikel och fick inte alls samma uppfattning som dig. Jag såg det som att arbetsgivaren ville hjälpa ungdomar att få en praktikplats. Och du vet väl egentligen inte huruvida arbetsgivaren utnyttjar praktikanterna eller inte?



Sen är det givetvis riktigt vidrigt att arbetsgivare kan utnyttja praktikanter. Men det framkommer ju inte i artikel, faktiskt.

2010-01-21 @ 01:13:47
Postat av: BigBrother

Jag håller inte med. Du förutsätter alltså att hon "utnyttjar" gratis arbetskraft pga att hon vill ha en ny praktikant... Vad bygger du det på? Ska man alltså skrota hela praktikantsystemet? Det finns faktiskt många som får viktig arbetsliverfarenhet och till och med anställning via en praktiplats.

Självklart finns det tyvärr alltid folk som utnyttjar system men att ta för givet att det alltid är så känns ju lite naivt.



Det är ju snarare inte schysst att inte avslöja att man vet att man ska studera, då faller ju hela tanken att det ska kunna bli en anställning.



2010-01-21 @ 07:58:32
Postat av: Gammal Hårdrockare.

Bra skrivet Olof! Och detta har jag skrivit tidigare på min blogg: Det finns ingen sämre bransch än restaurangbranschen. Urusla löner, ännu värre arbetsmiljö och arbetstider (ständig stress och tungt som fan) och cheferna är oftast riktiga svinpälsar.

Maud Bergegren är ett tydligt exempel på detta. Ingen ska behöva arbeta som praktikant utan lön! Jobbar man och säljer av sin tid ska man ha avtalsenlig lön, INGET ANNAT! Jag skulle aldrig någonsin acceptera att jobba för ett jävla ynkligt bidrag. ALDRIG! Därför uppmanar jag alltid alla arbetslösa som tvingas till praktik: Mygla, fuska och smit så mycket ni orkar! Straffa ut er! Bete er som idioter tills de tröttnar på att skyffla runt er.

Postat av: Gammal Hårdrockare.

Big Brother:



"Du förutsätter alltså att hon "utnyttjar" gratis arbetskraft pga att hon vill ha en ny praktikant..."



Ja,jobbar man gratis åt någon så blir man utnyttjad. Om hon nu är i behov av arbetskraft, varför anställer hon ingen? Har hon inte råd? Jaha, taskigt för henne. Eller ska vi alla ställa upp och jobba gratis för företagare som inte har råd att anställa?



"Ska man alltså skrota hela praktikantsystemet?"



Ja, det tycker jag. Så länge man inte får någon lön för sitt arbete så ska man inte behöva jobba. Alternativt så ska praktik vara frivilligt, då kan de som tycker att det är så jävla kul att jobba gratis spotta i händerna och sätta igång. Ställer du dig först i kön?



"Det finns faktiskt många som får viktig arbetsliverfarenhet och till och med anställning via en praktiplats."



Hur många får anställning efter en praktikplats? Du skriver att det är många, då vill jag gärna se lite statistik på detta. Den måste du ju ha, eller hur? Eftersom du hävdar att det är så många som får jobb efter en praktikplats.



Nej, kärringar som Maud Berggren ska sättas rejält på plats. Jag letar just nu febrilt efter hennes mailadress så att hon ska kunna få en chans att förklara sig. Jag funderar starkt på att själv skriva om detta på min blogg och uppmana folk att bojkotta hennes fik. Jag har många läsare på min blogg och förhoppningsvis kan det ge henne lite dålig reklam. Men som sagt, först så ska hon naturligtvis få en chans att förklara sig.

2010-01-21 @ 10:42:24
URL: http://gammalhardrockare.blogspot.com/
Postat av: Gammal Hårdrockare.

Svårt att få tag i företagarkärringens e-postadress.Jag har dock mailat artikelförfattaren så vi får se om han vill ge mig adressen. Annars får jag försöka att söka vidare. Hon måste ju finnas någonstans!

Fan, jag sitter här och retar upp mig på kärringen! Har hon inte någon bra förklaring på sitt agerande så ska hon få sina fiskar varma. Detta ska i så fall spridas ut så mycket som möjligt! Ingen ska komma undan med att kräva gratis arbetskraft! Jävla punschverandafasoner!

2010-01-21 @ 12:11:54
URL: http://gammalhardrockare.blogspot.com/
Postat av: vänavordning

@bigbrother



Behöver du en "heads up" innan en praktikant slutar så är arbetsgivaren beroende av praktikantens arbete för att driva sin verksamhet. Något som är mot AFs regler!

2010-01-21 @ 12:30:02
Postat av: Olof

Big Brother,

Jag tycker du ska läsa artikeln igen med lite mer kritiska ögon och fråga dig vissa saker.



Varför tror du Maud är så upprörd?

(Om svaret är att hennes verksamhet blev lidande när praktikanten försvann så har hon begått ett lagbrott. En praktikant FÅR inte ersätta en vanlig anställd och verksamheten FÅR inte vara beroende av praktikanter.)



Varför tror du hon vill ha en ny praktikant?



Tycker du det är rimligt att företagare kräver gratis arbetskraft av arbetsförmedlingen?

2010-01-21 @ 13:56:59
Postat av: BigBrother

Jag tolkar det som att hon tycker det är synd att det finns många som vill ha praktikplats men att hon inte ens får svar från arbetsförmedlingen om ny praktikant. Jag ser inte ett ord om att hon "kräver" gratis arbetskraft.



Sen kan man undra hur upprörd hon verkligen är. Kvällstidningar är bra på att skruva upp nyanser.



Att förutsätta att hon utnyttjar systemet är definitivt lika illa som att förutsätta att en bidragstagare utnyttjar systemet. Och att helt utan bevis hoppas att hennes restaurang vandaliseras etc är ju bara för lågt...



Jag ser praktikplats generellt som ett bra mellanting mellan anställning och arbetslöshet. Visar man framfötterna under en praktikplats höjer man nog oddsen rejält för ett riktigt jobb.

2010-01-21 @ 15:51:15
Postat av: Olof

Du missade en fråga:



Varför vill hon ha en ny praktikant?



Har hon någon som helst rätt att be om en ny praktikant? Har hon någon rätt att bli upprörd för att hon inte får någon ny praktikant?



(Hon har uppenbarligen gått till tidningen och klagat.)

2010-01-21 @ 16:11:29
Postat av: denhemlige

Så hon vill ha en praktikant som kommer att springa i vägen bara för att vara snäll? Är hon i behov av en anstäld så finns det gott om folk med tillräckligt bra cv och referenser för att inte behöva visa framfötterna.

Så jävla naivt att det finns inte.

2010-01-21 @ 16:13:45
Postat av: denhemlige

det senare i min komentar angående .

"Det är ju snarare inte schysst att inte avslöja att man vet att man ska studera, då faller ju hela tanken att det ska kunna bli en anställning."

2010-01-21 @ 16:15:06
Postat av: bigbrother

Ni har kanske rätt. Hon kanske är en ond arbetsgivare som gör allt för att utnyttja praktikantsystemet. Vad vet jag?



Eller också ser hon bara möjligheten att få hjälp i sin restaurang samtidigt som hon hjälper någon att få arbetslivserfarenhet. En win-win-situation. Och inget konstigt enligt mig. Självklart behöver även arbetsgivare ett incitament att ha praktikanter.



Slutdiskuterat för min del. Ha en trevlig dag!

2010-01-21 @ 17:06:03
Postat av: Gammal Hårdrockare.

Big Brother:



" Visar man framfötterna under en praktikplats höjer man nog oddsen rejält för ett riktigt jobb."



Vad du säger är detta: För att få chansen till en fast anställning så bör man vara beredd att jobba gratis en längre tid, slicka och fjäska av bara helvete, köra upp tungan långt upp i anus på chefen och hoppas att han eller hon är så god så att de går med på att anställa dig.

Är det så du menar?

Är det så du vill ha det?

Vill du jobba under dessa premisser? Hur många chefer har du slickat i röven? Hur många gratisjobb har du haft?



Jag anser istället att man borde göra praktikplatser frivilligt. Ingen ska tvingas att jobba gratis, för en sketen a-kassaersättning som inte ens företaget är med och finansierar!

Tycker man det är så jävla roligt att jobba gratis så ska man naturligtvis få göra det. Det kommer alltid att finnas företagare som tar emot gratis arbetskraft med öppna armar så du behöver inte vara orolig. Men ingen ska fan i mig tvingas till detta! Statarsamhället är över!

2010-01-21 @ 17:09:43
URL: http://gammalhardrockare.blogspot.com/
Postat av: Olof

BigBrother,

Det är det jag har sagt hela tiden. Hon ser en möjlighet att gratis få hjälp i sin restaurang. När hon inte längre får det blir hon upprörd och gråter ut i tidningen.

2010-01-21 @ 17:25:52
Postat av: Gert-Inge

"Punschverandametoder" Nu jävlar! jag som alltid haft en kärlek till punschverandor... Jag håller med Olof i frågan. Samtidigt är det ett system som båder sossarna och borgarna tycks tycka om. Kniper det kan man alltid ordna lite praktikplatser. Systemet utnyttjas av 99 % av egenföretagrna. Det är inte rätt väg till arbete. Kolla statistik. Vidare har ett nytt förslag dykt upp från Borgarkollektivet. Lägre lön första året. Vem fan tjänar på en lägre lön om man ser till ett samhällsperspektiv? Ingen! Om inte det vore nog vill arbetgivarna få till ett nollavtal, vilket skulle vara förödande för svensk ekonomi.

2010-01-21 @ 18:42:35
Postat av: Gert-Inge

jag är helt övertygad, det enda hon tänker på är gratis arbetskraft. Hon kan väl anställa en person om hon vill dra sitt strå till arbetslösheten. Förbannade idiot!!!

2010-01-21 @ 18:45:24
Postat av: Angelica

Jag håller med dig. Riktigt dålig stil av tanten. Hon skulle prova att jobba utan lön med ett sketet bidrag istället. Se hur kul det är.

2010-01-21 @ 19:13:42
URL: http://tjockkatt.webblogg.se/
Postat av: Din gamle klasskompis

Ja du gamle vän. Nu har du satt fingret på en öm punkt igen. Jag skulle bli så himla glad om du började jobba som skrivande journalist! Lite mer seriositet behövs i den här branschen!

Det roliga är att Arbetsförmedlingen inte ens har fått uttala sig på ett ordentligt sätt. Det finns bara en sorts citat från Försäkringskassan (!?) i slutet av artikeln!

Nu råkar detta vara mitt jobb så jag tar mig friheten att belysa vissa saker:

Maud är arg för att personen inte sagt något om sina planer för studier! Praktikanten har faktiskt ingen som helst skyldighet att berätta om sina framtidsplaner för en arbetsgivare. Att hon är arbetslös och praktikant betyder inte att hon är rättslös och mindre värdig.

Maud har definitivt fått en sak om bakfoten: praktik och aktivitetsstöd är en riktad åtgärd mot den ARBETSSÖKANDE inte mot arbetsgivare! Praktiken ska motverka sysslolöshet och utanförskap (vilket är bra, tycker jag.) Meningen är inte att pumpa in överkomlig personal in i restaurangbranschen. Är hon så himla entusiastisk som hon säger sig att vara då kanske kan hon surfa på arbetsförmedlingen hemsida och läsa på.

Jag tycker att just den här frasen säger en hel del: ”. . . 400 unga människor finns i kön till någon form av jobb”. Både journalisten och arbetsgivaren glömmer i stridens hetta att praktik är faktiskt inget jobb! Skulle man rent moraliskt acceptera praktik som ”jobb” då ligger hela samhällsekonomin mycket risigt till!

Det har säkert blivit fel här och där när det gäller praktikplatser men att en arbetsgivare ser mer eller mindre som sin ”rätt” att håva in praktikanter på löpande band är minst sagt förbluffande.

Annars hoppas jag att du mår riktigt gott gamle vän!

2010-01-21 @ 19:54:12
Postat av: kunta kinte

det funkar inge vidare det där

http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/20/svensk-arbetsmarknad-f-rl-t-praktikmarknad-0

2010-01-21 @ 21:25:42
Postat av: Anonym

Så här har det som sagt varit sedan 90-talet. 1992 blev jag själv utnyttjad och fick inom loppet av en vecka eller två arbeta helt på egen hand trots att jag hade praktikplats. Åka med egen bill till ABB i Västerås och utbilda personal i Photoshop. Åka till Surahammar och besöka någon obskyr kabel-TV-förening för att utbilda i Corel Draw. Lägga in nyheter och programtablå åt MTV Europe i deras text-TV. Skapa en animerad företagspresentation åt något amerikanskt företag i medicinbranchen. Åka med en säljare till potentiella kunder för att bistå med tekniskt kunnande om produkt- och tjänsteutbud. En jäkla massa olika arbetsuppgifter som egentligen skulle utförts av en person med fast anställning. Resor med egen bil som man fick kämpa med näbbar och klor för att bli ersatt för. Allt detta fann man sig i som ung och naiv pga löfte om fast anställning. En fast anställning som man inte såg röken av. Praktiken avslutades med buller och bång. Klagomål hos AF, bråk med själva arbetsgivaren, fick inget intyg på att jag gjort det jag gjort. Inget jobb. Inte ens papper på vad jag gjort som mycket väl kunde hjälpt mig att skaffa ett annat jobb. Tack och lov fick jag tämligen omgående en fast anställning på ett annat företag i en helt annan branch. Och företaget som utnyttjade mig? De gick i konkurs kort därefter. Somliga straffar Gud med detsamma!

2010-01-22 @ 13:28:15
Postat av: Anders

Praktikplatser tränger undan riktiga arbeten. Den enda ”fördelen” för praktikanten är att man inte har någon uppsägningstid, skulle man bli erbjuden ett riktigt arbete på annat håll så kan man gå på dagen, likaså för att börja studera… Det fanns redan ett bra system från början, provanställning på 6 mån, var inte arbetsgivaren nöjd så blev det inget… Den provanställde fick lön under tiden. Det normala är då 1 mån ömsesidig uppsägningstid. Bra för alla utom den som vill ha gratis arbetskraft… Praktik är en helt överflödig företeelse som förhindrar tillkomsten av riktiga jobb!



2010-01-24 @ 15:11:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback